Peter-stoof-modelbouw.jouwweb.nl
Home » Artikelen » De bouw van "De Wolfheze tunnel"

De bouw van "De Wolfheze tunnel"

De Wolfheze tunnel.

img-2930.large.jpg

 

De tunnel kreeg zijn bekendheid door de slag om Arnhem.

De slag om Arnhem.

De slag om Arnhem, 17 September 1944, werd de grootste luchtlanding aller tijden. Met deze snelle gewaagde geallieerde operatie werd een poging gedaan om snel naar het Roergebied door te stoten. Generaal Montgomery, de bedenker van dit plan, wilde bij Arnhem een bruggenhoofd vestigen en dan om de Siegfriedlinie heen het Duitse Roergebied binnen trekken, de Duitse industrieën uitschakelen en dan door te stoten naar Berlijn. De Britse 1e luchtlandings divisie zou bij Arnhem landen. Zij moesten de Rijnbrug bij Arnhem in nemen en de bruggenhoofden vestigen aan beide kanten van de Rijnbrug. De strijd liep anders, van de 10.000 man die bij Arnhem vochten keerden er iets meer dan 2000 terug…….

De Wolfheze tunnel, deze tunnel kreeg zijn bekendheid door de gevechten op 19 september 1944 ten tijde van "Market-Garden".   De Britse para's moesten terug trekken richting Oosterbeek en bij toeval werd de tunnel ontdekt. Het werd de vluchtroute voor de 10th en het 156th  battalion. Zij trokken zich terug door deze tunnel na de hevige gevechten op de Amsterdamseweg en de Dreijenseweg. Met neergeklapte ruit konden de Airborne jeeps er doorheen rijden. Tijdens gevechten op 19 September 1944 was deze tunnel de vluchtroute voor de 10th en het 156th  battalion.

 

De bouw van de tunnel, schaal 1:35.....

De tunnel heb ik gemaakt van Balsa foam, ook wel Jiffy-foam genoemd.
Eerst ben ik begonnen met de bouw ruwweg van de onderdelen, de twee zij stukken, tunnelingang en de boven ligger.
 Hierna ben ik de stenen structuur gaan bestuderen, hoe het er werkelijkheid uit ziet, en dit afgetekend op de losse delen.
Hierna ben ik de stenen er in gaan krassen met een kraspen, eerst de lange horizontale lijnen, en hierna de vertikale lijnen. De boog van de tunnel is gedaan met een passer en daarna de tussenliggende stenen er een voor een tussen aangebracht.
Nadat alle stenen zijn gedaan heb ik het geheel iets afgeschuurd met fijn schuurpapier om de groeven van het krassen wat minder diep te laten uitkomen. Hierna de stenen wat opgeruwd met een fijne staalborstel.
Nu is hij gereed voor het afwerken, het schilderen van de tunnel.
Alle delen heb ik in een gewone grondverf gezet, grijs van kleur om alvast een ondergrond te hebben voor het metsel en cement werk. Dit goed laten drogen, neem er 24 uur de tijd voor.
Nu ben ik begonnen met de basis kleur aan te brengen d.m.v. drybrushen. Zo blijft de diepere groef grijs en worden de hoger gelegen stenen in de basis kleur, Humbrol 70, gezet.
Na de basis kleur ben ik begonnen met het aanbrengen van diverse gekleurde stenen, met olieverf, o.a. Burnt sienna, raw umber, en yellow ochre. Die zijn ook goed te mengen en hiermee kan je veel tinten aanbrengen.
Ook de regen strepen, vuil enz heb ik hier al aangebracht.
Om hierna de wash te kunnen aanbrengen is het zeer belangrijk dat je het goed laat drogen, tenminste een paar dagen.
Nu is het tijd voor de wash. Hiervoor heb ik eerst een test gedaan wat nu het beste resultaat heeft. Dit bleek met Humbrol 159 een goed resultaat te geven. De eerste wash heb ik aangebracht over alle delen, afgedept met een tissue, zo blijft de wash achter in de diepere delen en krijg je een mooie groene aanslag van mos en algen op het cement.
Dit heb ik goed laten drogen en heb hierna een tweede wash aangebracht en dit over alle delen laten opdrogen om een overwoekerd geheel en een goede groene aanslag te krijgen.
Hierna begint het dry-brushen en high-lighten. Daarna wordt de tunnel in elkaar gezet met epoxy lijm en op de diorama base geplaatst. Daar wordt dan gestart met de uiteindelijke afwerking.
Op de foto hier onder is de wash aangebracht voor de extra alg en mos aanslag.
Als de tunnel op de diorama ondergrond is aangebracht dan komt de 2e wash er overheen.
De jeep en de figuren zijn gereed. Alles is geverfd met humbrol behalve de handen en gezichten,
die zijn gedaan met olieverf. De jeep is omgebouwd volgens een artikel elders op deze site.

 

 

 

Hier zie je het begin van de opbouw van het diorama, het aanbrengen van het gips.
Wel moet je alles goed afplakken voor je gaat beginnen.
Daarna ga je beginnen met het aanbrengen van zand en de wat grotere ruwe delen zoals
boom schors. Dit alles doe je met witte houtlijm verdunnen met water.
Daarna, als alles goed droog is, kan je het spuiten in diverse kleuren groen en bruin.
Daarna ga je beginnen met het aanbrengen van diverse gras soorten, b.v. statisch gras, ook weer
met het witte houtlijm mengsel.
Na weer het diorama goed te laten drogen kan je het spuiten in diverse kleuren.
Dan kan je beginnen met het aanbrengen van bomen, struiken, planten enz.
De bomen en struiken zijn gemaakt van zeeschuim, de klimop is gemaakt van wortels bestrooid
met diverse soorten kruiden, en daarna gespoten in verschillende soorten groen.
Als alles goed droog is kan je er een mix van de witte houtlijm overheen spuiten, wat ook mogelijk
is is het gebruiken van haarlak, dit houd alles goed op zijn plaats.
Daarna spuit je er een laag mat vernis overheen.
Daarna kan je beginnen met de afwerking en het plaatsen van de jeep en de figuren.

Groeten, Peter.

Voor alle foto'van de bouw van deze tunnel, klik op deze link: http://www.mijnalbum.nl/Album=7ZLAYBMG

Mocht je interesse hebben in deze tunnel, ik heb ze ook als model te koop.