Marder III M Tank Destroyer "Normandy Front" 1/35

De Marder III (Sd.Kfz 138 en 139) was een Duitse tankjager uit de Tweede Wereldoorlog. De eerste prototypes van het voertuig werden gemaakt in 1942 en de serieproductie ging door in de periode 1942-1944, eindigend met de productie van ongeveer 970 voertuigen. De Marder III werd aangedreven door een enkele Praagse EPA-motor van verschillende uitvoeringen met een vermogen van 125-150 pk. Hij was bewapend met 1 kanon F-22 Model 1936 cal. 76,2 mm (Sd. Kfz. 139) of 1 kanon PaK 40 cal. 75 mm (Sd. Kfz. 138) en 1 MG34 of MG42 machinegeweer cal. 7,92 mm.

De Marder III is gemaakt als gevolg van een hardware tekort in de Wehrmacht in verband met een mobiel antitankkanon, dat in staat is de Sovjet T-34 en KW-1 te vernietigen. Om de tijd van testen en implementatie in productie te minimaliseren, werd de Marder III gemaakt met het chassis van de PzKpfw 38 (t) tank, die vervolgens werd ontmanteld, en in de originele versie was de hoofdbewapening de gevangen Sovjet F-22 pistool. Drie varianten van dit voertuig werden in serieproductie geproduceerd. De eerste werd aangeduid als Sd.Kfz 139 Marder III en was bewapend met het eerder genoemde buitgemaakte Sovjet 76.2mm F-22 kanon en werd aangedreven door een 125 pk sterke motor. Sd.Kfz 138 Marder III Ausf werd kort daarna opgericht. H, die was uitgerust met het Duitse 75 mm PaK 40 kanon en een motor van 140 pk. Ten slotte was de laatste in massa geproduceerde versie de Sd.Kfz 138 Marder III Ausf. M, die nog het PaK 40-kanon had, maar al een gesloten bemanningsruimte en een motor van 150 pk had. Marder III-voertuigen van alle uitvoeringen werden in de periode 1942-1945 voornamelijk aan het Oostfront gebruikt, waar vooral in de periode 1942-1943 een zeer effectief wapen bleek te zijn. Een kleine partij van hen, bestaande uit ongeveer 60-70 voertuigen, ging in de periode 1942-1943 naar Noord-Afrika.

 

De kit,

Deze kit combineert de klassieke Marder III M (item 35255) met gloednieuwe figuren en extra onderdelen, inclusief markeringen, om het model te bouwen als een voertuig gezien in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog aan o.a. het Normandische front. De Marder III M was een sterke Duitse tankvernietiger met het 7,5 cm Pak40 / 3-kanon, gebaseerd op het verouderde, in Tsjechië gebouwde 38 (t) -tankchassis. 942 werden geproduceerd vanaf mei 1943 en sommigen van hen dienden op het front van Normandy, terwijl de Duitse nazi-troepen probeerden de geallieerde opmars te stoppen. Assemblagekit van kunststof, 1/35 schaal. Lengte: 149,5 mm. De Marder III M-vorm is nauwkeurig herschapen, inclusief de lay-out met centrale motor (vandaar de “M” -aanduiding voor “Mitte” = midden) en het gevechtscompartiment achterop, het 7,5 cm kanon en interieurdetails, zoals de granaat-rekken en radioapparatuur. NIEUW voor deze kit: Losse trackschakels geven een realistische weergave van doorhangen in de bovenste tracksectie. Foto-etst deel herschept de uitlaatafdekking. Wordt geleverd met 4 full body-figuren (waarvan er 3 helemaal nieuw zijn) en een torsofiguur in realistische pose, plus 2 Normandisch front-markeringsopties.

De Tamiya kit, NR 35364, is mooi gedetailleerd, de eerste indruk is goed.
Verder ga ik hem iets updaten met wat photo-etch, twee setjes van Eduard ga ik hier voor gebruiken.
Ook een aluminium loopje van Aber mag niet ontbreken. Is in bestelling....
Met de AK-Interactive 3rd generation acryllic modelling colors gaan we er wat kleur op aanbrengen.

De kit,

01-standard.jpg

En de kit met de extra's,

03-standard-qoi3ux.jpg

De verf, links de basis, rechts de kleuren voor het pre-shaden, de schaduw en highlights.

05-standard.jpg

Dan, de bouw.
Begonnen met de romp zoals de omschrijving ook aangeeft.

06-standard.jpg

Vrij simpel en zit snel in elkaar.

07-standard.jpg

Het onderstel opbouwen,

08-standard.jpg

09-standard.jpg

Hierna de wielen. Mooi gedetailleerd.

10-standard.jpg

Alles zit nog los. Gereed voor de tracks.

11-standard.jpg

Laten we die eerst maar eens bouwen.....

Deze keer bouwen we alles los om het straks goed te kunnen verven. Zowel de wielen als de tracks.
Zo op deze tekening te zien is is de bouw volgorde belangrijk en kan je de tracks los bouwen.
Eerst de enkele schakels verlijmd en daarna ze om het voorste wiel gelegd.
Daarna de lange delen en het achterste wiel op dezelfde manier als de voorste.

12-standard.jpg

Onder het achterste loopwiel komt de deling.

13-standard.jpg

Na het drogen ze voorzichtig van het voorste en achterste wiel weg buigen en heb je hem klaar voor
het verven en verweren.

14-standard.jpg

Zo ook de rechter kant.

15-standard.jpg

Deze zijn klaar voor de primer.

Up-date, 30-04-2024

Nu de tracks gereed zijn ben ik eerst verder gegaan met het photoetch aan te brengen.
Hele klus maar altijd weer leuk om te doen en geeft het model toch iets meer detail.

Begonnen met de zijschermen, al het interieur, zodat dit straks gespoten en afgewerkt is voordat ik ze installeer op het model.

16-standard.jpg

 

17-standard.jpg

18-standard.jpg

Hierna verder met het model zelf.
Beugeltjes, track houders, enz,

19-standard.jpg

De fenders gedaan, komen pas op het model nadat de tracks zijn geplaatst en afgewerkt.

20-standard.jpg

Het geschut krijgt een aluminium loopje.

21-standard.jpg

 

 22-standard.jpg
Deze kan ook in de primer gespoten worden, ga ik ook helemaal afronden voordat hij geplaatst wordt.

23-standard.jpg

Zo is het meeste gereed van de samenstellingen en kan de verf daar op.
De buitenkant van de Marder werk ik af als de meeste onderdelen geplaatst zijn.

24-standard.jpg

Op naar de verf zeg maar....

Maak jouw eigen website met JouwWeb