Modificatie artikel


 
N.A.V. een artikel uit De Tank van de modelbouw club Twenot door Ton Burger

 

Dit artikel gaat over de modificatie van een  Universal Carrier MK-II naar een Airborne Scoutcarrier.  

 

Informatie.

Universal Carrier MK-II, beter bekent als de Brencarrier werd veelvuldig gebruikt door het Engelse leger en ook bij het 1e en 6e British Airborne Division.

De kenmerken van een Scout Carrier zijn o.a.

1         Magazijnkist rechts in de erker.

2         Boy’s Anti-tank gun midden op het motordek.

3         Smoke grenade discharger links voor in de erker.

4         PIAT granaat koffers links achterin.

5         Mortier granaat koffers rechts achterin.

6         PIAT als standaard uitrusting.

7         5 jerrycans achterop.

8         Achterste opstap beugels verwijderd.

9         Geen trekhaak.

  Het model.

Het model dat ik gebruikte voor de modificatie naar de Airborne Scoutcarrier is de nieuwe Tamiya  Universal Carrier MK-II  No,35249.

Da aanpassingen voor de modificatie staan hieronder opgelijnd. 

 

1         Er zit een hele batterij magazijn kisten bij de doos. Een ervan wordt aan de binnenkant van de rechter wand aan de erker gelijmd ter hoogte van de rand.

In werkelijkheid werden ze met bouten vast gezet.

 

2         De Boy’s Anti-tank gun komt tussen de openstaande rand en de grote beugel op het motordek.

Hij ligt vast in een u beugel boven de luchtinlaat en achteraan in een platte houder, die ik gemaakt heb van messing strip.

               De boy’s Anti-tank gun komt uit de Italeri wapenset.

 

 

      3       De smoke generator is gemaakt van een stuk rietje, het middendeel van een Enfield geweer en een                    

              hoekbeugeltje van messing strip.

           

4         De PIAT is van een extra Dragon set en ligt dwars achterin. Waar hij officieel hoort weet ik niet, ruimte genoeg om deze te plaatsen.

  

5        Revell, nu Heller, heeft in hun Red Devils doos een PIAT met 3 koffers er in. In de Dragon doos zit er maar een. Deze staan links achterin de cabine naast elkaar, waarschijnlijk alleen met een enkele band vast.

 

6         Volgens het artikel hoort er een 2’’ mortier in met munutie. In deze Airborne Carrier heb ik hem niet geplaatst.

 

7       In plaats van de grote camou-net-tas achterop staan er 5 jerrycans tegen de achterkist. Ze staan met een grote band vastgemaakt. Een van de jerrycans kan je b.v. een wit kruis geven om aan te geven dat er water in zit.

 

8      De 2 opstapbeugels aan de zijkant achteraan zitten, om in de bak te klimmen zijn er af, men weet niet waarom dit het geval is. De 2 pennen die op het model zitten kan je laten zitten en iets kleiner maken.

 

9         De Scout Carriers werden niet voor het trekken van b.v. een 6 ponder gebruikt, de trekhaak en de bevestiging die kan je dus weg laten.

 

10      Uit de spatschermen heb ik de platen gesneden, geeft een ruiger uiterlijk. De opstap beugels moeten blijven zitten.

 

11      De watercans heb ik ook aangepast, straps omheen aangebracht die ik heb gemaakt van de folie van een kuipje smeerkaas. Dit aluminium folie is zeer goed te bewerken, en scheurt of breekt niet zo snel.

 

12      In de erker, het voorste gedeelte van de carrier, hierin komen diverse munutie dozen/kisten, en in de bak achterin kan je ook veel extra uitrustings stukken meenemen.

 

13      Links voor komt de pegasus plaat, deze is scratch gemaakt en daarna afgewerkt met een camouflage net, kan je een hoop mee afwerken.

  

De beschildering en herkennings tekens.

 

1              De basiskleur is die ik hier heb gebruikt is gespoten met Modelmaster acryl NR, E7873 Olive drab en de camouflage kleur is licht aangebracht met humbrol 33. Daarna gedrybrushed met humbrol 66 en 72. De slijtage randen zijn gedrybrushed met een mengsel van humbrol 11 zilver en een beetje raw umber olie verf. Niet te veel aanbrengen, anders geeft dit niet het juiste effect. Daarna de decals aangebracht en gespoten met matt vernis om alles op te sluiten.

 

2              De pegasus plaat is gemaakt van een stukje plastic plaat met een copie van een pegasus symbool wat ik van internet af gehaald heb en heb uitgeprint op deze grote. Daarna met witte houtlijm aanbrengen op de plaat en na drogen vernissen.

 

3              De herkennings tekens zijn van diverse decal sheets die ik uit de oude doos heb gehaald. Gooi dus nooit je overige en niet gebruikte decals weg!

 

 

De figuren.

 

1                     De chauffeur is dezelfde als uit de kit, hier en daar wat aangepast en een smog aangemeten.

 

2                     De radio operator is ook van deze set, alleen aangepast met een baret. De draad van de handmike is van dun koperdraad, zwart geverfd.

 

3                     De Brenschutter is van Dragon, houding en been aangepast om plaats te kunnen nemen in de bak.

 

4                     De commander is ook een Dragon figuur, alleen zijn “sten” heeft hij ingeruild voor een kaart.

 

5                     De kleurnummers die ik heb gebruikt voor de British Airborne figuren zijn:

1     Jas/smog;             Basis is humbrol  116

                                       1e camou.             160

                                       2e camou.                63

2     Broek;                   humbrol                                29

3     Enkelbanden;      humbrol                                  72

4     Schoenen;            humbrol                                  29 + 160        1:1 gemengd

5     koppel                   humbrol                                118

6     helm                      humbrol                                116

7     baret                      humbrol                                  70

 

 

Ten slotte.

 

De Scout carrier oogt dat hij naar achter doorhangt door de vele uitrustings stukken die ze mee namen. Dit kan je heel gemakkelijk aanpassen door de halve pennen van de voorste wielstellen aan de platte kant iets af te vijlen en de kleine pennen van de achterste wielstellen helemaal weg te vijlen.

Wil je hem nog meer laten doorzakken dan moet je de veren aanpassen en inkorten.

 

Ik heb er met veel plezier aan gewerkt, leuke uitdaging om dit model op deze manier te bouwen.

De benodigde informatie heb ik uit een artikel uit DE TANK nr 145 van de  modelbouw club Twenot.

 

Met dank aan Ton Burger voor de informatie.